Just nu: i Linköping, Sverige.

onsdag 24 augusti 2011

Första veckan avklarad

Idag har det gått en vecka sen jag kom hit! Nu känns det riktigt bra, känns som att jag har kommit i ordning, hittar lite i stan, har lyckats kopiera på postkontoret och skaffade Pastelkort (som SLs accesskort) idag!

Har tyvärr inte passat på att göra något roligt nu när jag har varit själv. Hade tänkt att gå och registrera mig i morse på INSA, men upptäckte att kontoret inte har öppet på onsdagar, så det får bli imorgon bitti istället. Men jag gjorde annat som jag behövde fixa.

Eftersom jag inte kunde registrera mig idag, så blir det internet på McDonald's igen... Börjar bli lite tråkigt, men vad ska man göra? :P

Gunnar på bron mot Carcasonne.

Igår och idag är det lite svalare här, bara 28 grader. Sen jag kom har det varit konstant över 30 grader, så det är skönt. Tydligen har det varit exceptionellt varmt i hela Sydeuropa, så det är inte det vanliga här. Mer än 30 grader varmt är dock inte så skönt, man kan inte göra någonting utan att bli sjöblöt av svett, vilket inte är så trevligt. Önskar nu att jag tog mer fler shorts istället för jeans!

Carcasonne, Cité Mediévale
I söndags var det närmast hysteriskt varmt. Jag och Gunnar bestämde oss för att åka på utflykt till Carcasonne som är en uppbyggd medeltida stad knappt en timme med tåget sydost om Toulouse. Dit åkte vi TGV (fast det körde inte så där fort som vi trodde) och det fanns AC och var behagligt. Väl där tyckte vi att det såg lite modernt ut för att vara medeltida. Senare kom vi fram till att den medeltida staden låg en liten promenad utanför, så vi gick dit. När vi såg det såg det ut som på film med en hög mur, tinnar och torn. Jättetrevlig utflykt, men supersupersuper-turistigt. Toulouse är inte turistigt alls, jag har knappt märkt några förutom mig och Gunnar, så det var lite kontrast att vara där. Det var väldigt soligt och varmt, men däruppe på kullen var det ändå uthärdligt eftersom det blåste en hel del. När vi gick tillbaka till staden och skulle ta tåget var det dock jobbigt. På hemvägen åkte vi ett TER-tåg eftersom nästa inte gick förrän två timmar senare. På detta tåg fanns ingen AC, i alla fall inte i den vagnen vi satt i. Dessutom insåg vi att det var mer som ett pendeltåg eftersom det stannade på en massa hållplatser emellan, så det tog en halvtimme längre tid också. På tåget var det bara att stå ut med att svetten bara rann, rann, rann. Jag skojar inte, vi var helt blöta. Som Gunnar sa: "Det är så varmt så det är roligt. Ungefär som när det blir snökaos hemma, det enda man kan göra är att skratta". Sant, men här fungerade i alla fall tågen trots värmen. När vi till slut kom fram till Toulouse igen såg vi på en termometer att det just då var 37,5 grader i skuggan kl 17 på eftermiddagen. Helt hysteriskt. Det var bara att ta oss hem och duscha med det kallaste vattnet som huset kunde uppbringa. Alltså är jag glad att det "bara" är 28 grader varmt idag!

Nej, nu kan jag inte sitta på McDonald's längre, det får räcka för idag. Imorgon eftermiddag kommer Sofia - hoppas det går bra för henne att åka hit! Och hoppas att jag får internet imorgon! Bonne soirée!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar