Just nu: i Linköping, Sverige.

tisdag 23 augusti 2011

På egen hand

Idag åkte Gunnar hem till Sverige. Det känns ganska tomt, men jag är så oerhört glad att han kunde följa med mig hit, det har varit så underbart att ha honom här och kunna vara tillsammans. Glömde skriva det förut, men den här bloggen kommer också att handla lite om att ha ett distansförhållande. Eftersom jag pluggat i Linköping i två år nu medan Gunnar har bott kvar i Huddinge är vi lite vana redan. Men att inte träffas på sex veckor känns konsigt, hjälp vad lång tid! Å andra sidan är sex veckor ingenting om man jämför med ett helt liv. Det kommer att gå bra, det vet vi båda, och vi vet att det kommer att bli jobbigt. Vi har hunnit förbereda oss i två år.

Nu är jag alltså på egen hand, men inte så länge. På torsdag eftermiddag kommer Sofia som också ska läsa på INSA och kommer från Linköping. Hon går teknisk fysik och vi har gått franskakurserna tillsammans. Sedan kommer Anna, som går i min klass, på söndag och vi ska bo i samma hus alla tre, så jag kommer inte behöva vara ensam så mycket om jag inte vill.

Det är nyttigt att vara ensam. Även fast jag inte känner en själ här har jag redan lyckats få hjälp av en jättesnäll dam. Jag var på posten och skulle köpa frimärken, men förstod mig inte riktigt på automaten, men hon var jättesnäll och visade mig. Men det var tack vare att jag vågade fråga henne när hon stod framför mig i kön. Jag lär mig hela tiden att man inte får saker gratis, folk kommer inte fram och frågar om man behöver hjälp bara för att man står där och ser osäker ut. Folk går inte fram och frågar om man vill bli deras vän bara för att man ser ensam och vilsen ut. Man måste ta tag i och fixa saker själv, annars funkar det inte. Och den bästa lärdomen är att det inte är farligt att gå fram och fråga någon, även om man måste prata franska.

Internet fungerar fortfarande inte i min lägenhet, så jag sitter återigen på McDonald's och ser ut över Place du Capitole. Jag måste gå förbi Promologis kontor på vägen hem och fråga vad det är för fel. Vi har testat att ange egen IP-adress, nätmask, gateway och DNS-server, men internet fungerar inte ändå. Det står iofs att datorn är ansluten till det lokala nätverket, men inga internetfunktioner fungerar... Någon som är bra på detta? Ring mig!

Dags att börja dra mig dit innan de stänger på kontoret. Skriver mer imorgon - kanske hemifrån :)











2 kommentarer:

  1. Hej Sarah! Så roligt att kunna följa dig här på bloggen. Jag känner igen så mycket av det du skriver från min första tid i Bryssel. Det tar tid att komma till rätta. Hoppas att det löser sig med internetuppkopplingen snart. Man blir ju dubbelt så nät-beroende när nästan alla man känner finns någon annanstans. Ha det bra! Du är modig!

    SvaraRadera
  2. Hej Elin! Ja, det måste ha varit samma sak för dig där, det är ju så mycket man måste ordna med och också ställa om inom sig. Nu har internet äntligen löst sig i alla fall :) Det känns bra att kunna kommunicera med omvärlden igen! Tack för din kommentar! Många kramar :)

    SvaraRadera