Just nu: i Linköping, Sverige.

onsdag 7 september 2011

Tvättkväll!

Skrivet den 6 september 2011.

Ja, det är sant, idag hände det: jag kunde tvätta för första gången på tre veckor - och det var najs. Det får mig också att inse hur mycket kläder jag har med mig ändå. Förvisso hade jag nästan bara långbyxor och långärmade tröjor kvar, vilket inte alls går att använda här just nu, men jag har ändå klarat mig i tre veckor. Stödtvättat underkläder för hand har jag gjort två gånger, men inga andra kläder. Det är väldigt smidigt, men tyvärr kostar det ganska mycket tycker jag. Det kostar 3€ per tvätt om man använder eget tvättmedel, annars 3€80, och att tumla i 25 min kostar 1€50. Jag är ju van vid att det ingår!


Å andra sidan ingår internet i hyran. Å andra sidan funkar det inte så värst bra, skulle hellre betalat för ett fungerande internet än för att få tvätta. Fransmännen verkar ha lite andra prioriteringar, kan det stämma?

Franskakursen rullar på och går rätt bra, det är inte så svårt det vi håller på med. Det känns som att jag redan kan all grammatik vi går igenom, men att det bara inte kommer fram från bakhuvudet så fort som förut. Egentligen borde jag kanske sitta på kvällarna och kolla igenom, men vi gör ju ändå det på lektionen sen. Jag vill hellre bara prata hela tiden, öva på uttal och lära mig nya ord. Kursen pågår ju också under så kort tid att det känns som att vi försöker trycka in så mycket i huvudet som det bara går varje dag. Huvudet blir ju helt mos. Det blir också helt mos av att jag pratar tre språk hela dagarna: franska, engelska och svenska. Engelskan ger mig i alla fall bra självförtroende. Vi från Sverige är typ bäst på engelska efter de som är engelskspråkiga och det känns bra. När jag då har pratat lite på engelska med folk så känns det för mig som "åh vad skönt, nu märker de att jag är ganska rolig att prata med ändå". För självförtroendet är det väldigt skönt. Att prata engelska mycket är dock inte så bra för franskan. Det är som att det inte får plats hur många ord som helst på olika språk i hjärnan på samma gång. Får försöka prata franska med de andra utbytesstudenterna istället.

Efter skolan gick jag, Anna och en tysk tjej som heter Karoline och fikade på stan. Jag var så sugen på fika, och då fick vi också tillfälle att förklara vad fika var för Karoline, en annan tysk tjej och en finsk tjej. Vi ska försöka mynta uttrycket på engelska tror jag! "I want a fika." "Let's go fika." "I need to fika." Absolut användbart! Det blev dock fransk fika: crêpe med Nutella och café au lait.

Tvättkvällen var lugn, det tog en timme att tvätta och tumla - I like! Fick dock använda min kreativitet för att kunna hänga upp all min tvätt i lägenheten, men det gick. Fram tills för en minut sen luktade det riktigt gott härinne, men nu kommer det in cigarettrök genom fönstret. Fattar inte folk att man inte kan röka inomhus? Det finns ju liksom inte ens en köksfläkt... Nu kom det där med mentaliteten igen, den skillnaden märks hela tiden, men det är rätt kul. Jag tycker att det är intressant att få reflektera över skillnaderna, men också de många likheterna. Skillnaderna är ju ingenting om man jämför med mina klasskompisar från Linköping som nu är i Japan. Där kan vi snacka frontal-kulturkrock!

Imorgon blir det utflykt hela dagen till Albi, en gammal och pittoresk stad som jag läst om i min guidebok. Det blir nog trevligt, men vi måste vara i stan 8.15, så vi behöver åka härifrån typ 07.00, därför är det läggdags nu. God natt!

1 kommentar:

  1. Tvätt vs Internet är en ständig fight som jag känner igen väl från tiden i Österrike. Studenthemmet skyltade så med att "internet ingår" men sedan fungerade det vääääldigt dåligt vääääldigt ofta, och gick man till hyresvärden för att klaga skyllde han på studenterna som hade satt upp det. Och tvätta var aaasdyrt. Gah!

    SvaraRadera