Just nu: i Linköping, Sverige.

söndag 25 september 2011

Världens bästaste utflykt - till IKEA :D

Igår gick mina drömmar i uppfyllelse: vi fick äntligen åka med bil till IKEA!

Men först gick jag och Sofia till biblioteket och pluggade lite. Det gick bra, nu förstår vi lite mer om hur man programmerar i C :)

Sedan ringde Sébastien och sa att han skulle åka till IKEA på eftermiddagen för att köpa en säng till sin nya lägenhet, och eftersom vi skulle strypt honom om han hade åkt dit utan oss så fick vi följa med. Vi (eller framförallt jag) har tjatat ganska länge om IKEA nu, så han förstod nog att det var viktigt för oss. Sjukt snäll kille!

Väldigt glada svenskor :-)



Äntligen framme!

Väl där gick vi såklart runt och tittade på allt. Det lät ungefär så här hela tiden: "Åh, den där soffan har jag hemma!", "Kolla, vad snygg", "Den har jag inte sett förut, najs!", "En sån spegel har jag hos mina föräldrar." Så vi visade Sébastien hur det ser ut hemma hos oss helt enkelt. Och vi pratade ganska mycket om de svenska namnen på alla grejer. På barnavdelningen hittade vi en speciell skylt som fick oss att skratta högt till hans stora förvirring. Vi fick förklara senare vad det kan betyda, och vi förklarade även att det är inte det första han ska säga till en svensk tjej ;)


Svensklektionerna går framåt, nu kan han säga: "Har du en gosig mus?" Väldigt roligt!

I lektionen om Sverige ingick också "faire le fika". Det blev croque monsieur, kaffe och kanelbulle = 2€. Tack Ingvar K!

Sébastien blev nog också förundrad över hur vi kunde köpa så mycket grejer när vi redan har installerat oss. Vi förklarade att det var för att göra det "mysigt". Också ett mycket användbart ord som inte helt går att översätta på franska. Jag kom hem med två fulla blå IKEA-kassar + all mat. Köpte på mig ett lager med sill, köttbullar och så var jag ju bara tvungen att köpa IKEAs egna snaps. Men det var egentligen vodka med citron- och flädersmak upptäckte vi senare. Gott i alla fall! Tycker det är kul att man kan köpa det här men inte hemma i Sverige ;)




Lyckliga på väg hem!
Efter en flera timmar lång utflykt var vi tvungna att bjuda Sébastien på lite svensk middag :) Sill och snaps till förrätt, självklart med den obligatoriska snapsvisan. "Helan går" gick faktiskt ganska bra, fast "sjung hoppfadderallanlallanlej" var lite knepigt att säga tror jag. Till varmrätt blev det såklart köttbullar med sås och lingonsylt, extremt gott om jag får säga det själv.






Sammanfattningsvis: en mycket lyckad dag med både lite plugg och en rolig utflykt, svensk mat och pratandes flera timmar i streck - en lyckad dag för en svensk utbytesstudent!

Resultatet i korta drag:


Ökad mysfaktor med kuddar och filt :)

Välfyllt skafferi. Och självklart Victoria och Daniel på väggen.

Inköp i urval.

4 kommentarer:

  1. Tack! Nu finns en ny bild på hur det ser ut när jag har städat också ;)

    SvaraRadera
  2. Mysigt - ett mycket bra ord! På tyska: gemütlich (som svenskans gemytligt).
    Och den gosiga musen var ju asbra! Har du funderat på att mejla den bilden till tjuvtittat.se?
    Underbara bilder förresten, har du tagit dem med din Iphone?

    SvaraRadera
  3. Åh, det ordet måste jag lägga på minnet, tack! :)

    Ja, det vore hemskt kul att skicka in den bilden! Vi höll ju på att dö av skratt därinne bland alla fransoser :)

    Det stämmer, jag har tagit de kvadratiska bilderna med en app som heter Hipstamatic. Tycker om den för det blir lite retro-känsla och lite speciella färger :)

    SvaraRadera