Just nu: i Linköping, Sverige.

lördag 26 november 2011

Advent

Snart snart snart är det första advent! Detta firas här bland oss svenskar och våra vänner med bakning av lussekatter och ett försök att göra glögg. Jag säger försök eftersom vi inte hittade alla ingredienser (såklart). Det är verkligen svårt att hitta saker i mataffärerna här. Det verkar inte som att fransmännen bakar och sånt lika mycket hemma som vi gör. Varför skulle de baka bröd hemma i och för sig? De köper ju baguetter varje dag!

Jag hade tänkt att göra pepparkakor också, men det tror jag inte blir av... Om ingen har ett recept på pepparkaksdeg som inte innehåller sirap eller bikarbonat?

Sofia och jag promenerade in till stan på förmiddagen, det tog en timme och var riktigt skönt! Det var kallt idag, men det kändes friskt. Vi gick runt och tittade, shoppade lite, och sen jagade vi ingredienser, vilket inte gick helt strålande så nu är vi helt slut! Det får bli lite lugnt vindrickande hemma ikväll tror jag :)

Lyssna: P2 Klassisk jul

Sveriges Radio P2 har en radiokanal på internet med klassisk julmusik som jag började lyssna på i morse och jag blev alldeles rörd. Det kom lite tårar faktiskt, för sådan musik förknippar jag verkligen med julen med hela min familj och det kändes så starkt. Längtar så mycket efter allihopa, så det ska bli så himla underbart att komma hem till jul och bara få umgås med familjen i flera dagar. Lyssna in er på P2 Klassisk jul - ger en helt underbar julstämning!



Såg det här Youtube-klippet på facebook, en vän som hade postat den. En supervacker psalm, här sjungen på latin.

Njut, och glad advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar