Just nu: i Linköping, Sverige.

lördag 12 november 2011

Tiden går... fort!

Nu är det snart mitten av november, kan inte fatta att tiden har gått så fort. Om en månad bär det av tillbaka till kära gamla Sverige igen. En månad är ingenting.

Har just nu långhelg. Igår hade fransmännen ledig dag för att minnas slutet av första världskriget. Sådana dagar existerar inte i Sverige, men för Sverige var det ju inte lika nära som för Frankrike. Vid sådana tillfällen dekoreras Capitole med massor av franska flaggor, superfint!

Förra helgen åkte jag och Sofia på en resa med BEE (utbytesstudentföreningen). Vi besökte Cahors, en vingård och smakade vin, sov i stugor på en campinganläggning, fick trerätters traditionell fransk middag, dans med DJ och fest. På söndagen besökte vi en jättevacker bergsby som heter St-Cirq Lapopie och en farm där de producerade saffran, alltså en saffrankrokusodling. Späckad helg och väldigt trevligt!

Gott med jordgubbar!



Crêpes med nutella på matmarknaden.


Vinprovning!

Sofia och Sylvia (från Teneriffa) är taggade.

Det här vinet är äldre än jag. Oups.

Mycket vin var det!

Ben (Tyskland), jag, Yuka (Japan), Caroline (Tyskland) och Sofia på vinodlingen.


Utsikt över Cahors.

Vid Le Lot.



Vi fick smaka saffranskir (asgod som juldrink - saffransaft och vitt vin).

Krokusen som ger saffran är den till vänster!

St-Cirq Lapopie




Jag och Ed (England).

Utsikt!

Nu ska jag och Anna fika, det blev inget plugg idag, det blir imorgon!

2 kommentarer:

  1. Jag sa det ju på Skype, men det tål att upprepas: mycket fina bilder! Framförallt den sista på utsikten och den när man ser staden omgiven av vatten.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var så himla vackert där, då blir det fina bilder :) Kul att det uppskattas!

    SvaraRadera