Just nu: i Linköping, Sverige.

torsdag 24 november 2011

Ta tag i livet

Ja, nu har jag tagit tag i mig själv och kommit fram till att det bara är jag som kan påverka om jag mår bra och har ett bra utlandsår! Detta har jag kommit fram till:

- Från och med nu är det positivt tänkande som gäller! Inte hitta fel, utan se den bra sidan med allt.

- Göra upp en skolplan som är rimlig, så att jag känner att jag gör mitt bästa och sen kan ha fritid och göra andra roliga saker.

- Gå och lägga mig i tid och ta tag i sömnen. Om jag inte sover ordentligt kommer jag inte att orka göra någonting alls.

- Gå upp i tid varje dag, oavsett när jag börjar skolan, och sätta igång i tid varje dag så att jag kan känna att jag kan vara ledig sedan.

- Planera in mer roliga saker. Tänka ut något kul att göra på helgerna så att det verkligen händer någonting!

- Komma igång med träningen ordentligt. Att inte träna håller inte, det är också en orsak till att jag ofta känner mig trött.

- Komma ut! Jag ska inte vara så lat och sitta inlåst i vårt hus i ett område där det inte finns något att göra. Se till så att jag (och de andra tjejerna) åker iväg, åker till stan, tar en promenad, gör något! Känner mig lite trött på det där efter ett tag nu. I början var jag så jävla trött så jag behövde det, men nu räcker det.


Det nya livet började idag. Jag försökte i alla fall gå upp tidigt, men det gick sådär. Gick i alla fall upp tidigare än vanligt! Hann plugga lite grand innan jag gick till skolan kl 11. Efter vi hade ätit lunch gick jag och Sofia en promenad. Och nu sitter jag på biblioteket och försöker förstå vad en microprocessor är och vad i hela friden det är vi ska göra på labben imorgon...



Ser kanske lite hopplös ut på bilden, men det känns faktiskt positivt! Jag försöker ju göra något åt min okunskap. Motivationen finns där, jag är faktiskt en ganska vetgirig och kunskapstörstig person. Det har blivit min nya motivations- och antistressteknik: jag pluggar för att jag vill lära mig, inte i första hand för att klara en viss tenta. Testa det, jag tycker att det känns bra :)

Ikväll blir det träning på gymmet i huset med Sofia. Hon är också inne på förändringens väg, nu är vi aspeppade!

Dessutom är det bara en månad kvar till jul idag, vem blir inte glad av det? Ska försöka få till lite julbak i helgen eftersom jag längtar ihjäl mig efter lussekatter. Mmm, känner redan doften...

3 kommentarer:

  1. Bra Sarah! Så ska det låta! Jag tänker lite i samma banor, fast började mitt "nya liv" för typ tre veckor sedan. Tips på saker som vi hittar på: Tacokväll. Alltid kul att äta middag ihop någon dag mitt i veckan. Varje advent: julmys/baknig/glögghäng. Start på söndag, (nästan) alla svenskar i Grenoble ska dit! Åka och kolla på Grenobles alldeles egna partikelaccelerator. Det blir coolt! Paragliding. Det var verkligen något att vara livrädd inför/se fram emot :) Stina&Robert brukar åka upp i bergen och vandra ibland på helgerna, kanske har ni nåt liknande äventyrsaktigt man kan göra hos er? Lycka till, du är på rätt spår!! Kram

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för alla bra tips på saker att hitta på! Blev verkligen inspirerad av dina "vill-göra-" och "vill-ha"-listor! Och av att ni gjorde paraglidning! Adventsmys varje söndag har vi pratat om, men nu ska vi se till så att det verkligen blir av! Det blir helt klart julbak i helgen :) Lussekatter, aaaahh! :D Tror den största grejen är att om jag vill göra något så kan jag också göra det själv! Man måste inte hela tiden fråga alla andra om de vill hänga på, och så gör man det inte om ingen ville. Det är också viktigt :)
    Ha en superbra helg och mysigt på söndag! Vill höra sen hur det var och se bilder! Kramar

    SvaraRadera
  3. Vad kul! :D Absolut, bilder kommer! Kram

    SvaraRadera