Just nu: i Linköping, Sverige.

tisdag 31 januari 2012

Fri som en fågel

Jag har precis skickat iväg ett mail till min responsable där jag skrev att jag inte vill läsa två av kurserna jag har valt till vårterminen. Den ena är en kurs på 4 hp som består av tre delkurser: databaser, programmering i C och nätverk. Det är en forsättningskurs på en jag läste under höstterminen som var på 6 hp och bestod av delkurserna programmering i C, numerisk analys och nätverk. Jag fattar verkligen inte alls varför de hugger upp alla kurser och sprider ut dem och dessutom sätter ihop dem med andra kurser som inte har något med varandra att göra. Det är verkligen värdelöst. Den andra kursen jag har bestämt mig för att inte gå är en kurs i ekonomi som jag inte ens vet vad den kommer handla om. Det är en kurs som alla som går 3IMACS går, och det är med största sannolikhet saker som jag redan läst, så den orkar jag inte slösa tid på.

Jag har nu bestämt mig för att koncentrera mig på de kurser jag skulle kunna få tillgodoräknade, och skita i om det bara blir de 30 hp totalt och inget CSN nästa år. I så fall får jag ta en sommarkurs eller något, och skriva en omtenta i Linköping i augusti. Jag skulle ju bli helt överlycklig om jag lyckades med 30 hp på franska som jag kan tillgodoräkna mig! Dessutom kommer jag ha läst lite annat också, som franska till exempel. Nu känner jag mig väldigt hoppfull, det känns som att jag skulle kunna klara det här! Det känns oerhört skönt att skippa två kurser, för jag vet att jag har kommer att ha svårt med speciellt en kurs i elektronik i vår, så jag kommer att behöva lägga mycket tid på den.

Sofia och jag har planerat in tentaplugg nu fram till veckan före omtentorna då vi har lov. Vi gjorde upp lite strategier för varje kurs, vad vi ska gå igenom, vem vi kan fråga om anteckningar osv. Det häftiga är att jag känner att det inte är helt omöjligt att klara kurserna, jag skulle kunna fixa det!

Igår satt vi i skolan hela eftermiddagen och pluggade med vår franske kompis Thomas. Vi gjorde massa uppgifter tillsammans på tavlan och det var så himla bra för mig eftersom det är så jag alltid brukar plugga och på det sättet lär jag mig allra mest, så det var väldigt givande! På kvällen gick vi allihopa med några fler kompisar till Thomas på P'tit Kawa (studentbaren på skolan) där det var nordiskt quizz. Jag var i ett lag med tre fransmän varav två nyss hade varit i Linköping. Tio frågor av 40 handlade om norden, resten var allmänbildning och mitt lag kom tvåa! Det var supertrevligt att göra en sån grej på en måndagskväll och träffa nya människor!

Nu ska jag och Sofia dra till biblioteket och plugga fram tills vår lektion som börjar 15.30 :) Nu är det bara att köra.

3 kommentarer:

  1. Hej gumman!
    Det låter ju jättebra att du har gjort upp en så bra strategi för ditt resterande pluggande den här terminen.
    Du kommer klara det hur bra som helst.
    Kramkram
    Mami

    SvaraRadera
  2. Láter som en bra plan! Och det där nyfunna citatet passar in bra :)

    SvaraRadera