Just nu: i Linköping, Sverige.

onsdag 18 januari 2012

Snart dags för tenta nr 2 och 3

Tjoho! Om två timmar börjar tenta nr 2 av 5 och ikväll kl 18 börjar tenta nr 3. Igår avklarade jag tenta nr 1 som bestod av två prov: SFO (Structure et Fonctionnement des Ordinateurs - "struktur och funktion av datorer (?)) och Electronique Numérique (digital elektronik (?), handlar om Analog/Digital- och Digital/Analog-omvandling). Den första delen tyckte jag gick bra, jag svarade på alla frågor och tyckte att jag kunde det mesta. Den andra delen är den där kursen som jag helt missade, förstod inte att den ingick tillsammans med de andra kurserna i samma stora kurs, så den delen gick inte så bra, men det hade jag ju förväntat mig. Känner mig alltså totalt sett nöjd med tenta nr 1.

Tenta nr 2 är i Introduction Réseaux och handlar om nätverk, typ hur internet funkar, hur datorer kan kommunicera med varandra... Jag har haft jättesvårt för att hänga med på föreläsningarna i den kursen, tappade tråden redan i början. Jag förstår lite grand, men har inte koll på hela kursen. Dessutom får man inte ha med sig några dokument på tentan, så jag kommer vara körd eftersom jag absolut inte kan det utantill. Men jag och Sofia satt och räknade ut igår vad vi skulle behöva få för betyg för att klara hela kursen (där Analyse Numérique och Language C också ingår) och vi kom fram till att vi var tvungna att få väldigt högt betyg, vilket inte är realistiskt.

Tenta nr 3 är i tyska den har jag ingen aning om hur den kommer att gå. Det är svårt för det känns som att jag måste plugga på all grammatik som finns för att bli bra, och det är lite svårt att veta hur hon kommer att bedöma oss. Det kommer nog att vara uppbyggt som en hörförståelsedel, en läsförståelsedel och en skrivdel (hoppas på ingen grammatikdel!) och det känns ändå okej. Fick 9/20 på förra provet (10 är godkänt) så det finns hopp. Det verkar som att jag är den eviga 9:an. Är nästan där men når inte riktigt ända fram...

Jag och Sofia har kommit fram till att vi ska sätta oss ner och göra en ordentlig planering av vårt pluggande efter alla tentorna för att ha en bra chans att klara alla prov vi kommer ha på rattrapagedagarna. Nu gäller det att verkligen göra ett bra försök och göra det bra och strukturerat, framförallt för att vi ska orka också. Jag kommer inte orka om jag hela tiden kommer känna stress och press. Då är det bättre med planering och sen hålla sig till den och att försöka att hålla lite helger fria.

Nu blir det lunch och sen iväg till skolan. Kommer nog sitta där framför datorn och gissa och hoppas att jag lär mig någonting på att i alla fall försöka att göra provet!

Jag fick ett armband med en hästsko på som ger tur av söta Sylvia. Det har jag på mig på mina tentor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar