Just nu: i Linköping, Sverige.

onsdag 11 januari 2012

Hur livet ser ut just nu

Jag har kanske inte berättat så mycket om vad jag har haft för mig sen jag kom tillbaka till Toulouse. Eftersom de första tre veckorna är de sista veckorna på höstterminen har jag väldigt mycket skolarbete att göra. Därför blir det inte så jättemycket spännande grejer att berätta, men kanske några. Det funkar ungefär såhär:

The life of an engineer student.
Så funkar det, bara att acceptera. Därför har jag dessa veckor försökt köra på mittenraden, förutom att det inte handlar om att få bra eller dåliga betyg, utan betyg överhuvudtaget. Ja, så illa är det när man försöker plugga elektronik, reglerteknik, datorteknik etc i samma takt som i Sverige, fast i Frankrike på franska. Inte helt lysande. Efter en termin här har jag i alla fall lärt mig hur det funkar här på skolan, och jag har definitivt lärt mig att inte försöka klara 30 hp per termin. Det brukar jag ju knappt göra på svenska i Linköping, dags att vakna! OM man av någon anledning skulle vilja gå på ett social event, ja då får man sova lite mindre helt enkelt. Tråkigt men sant. Speciellt tråkigt eftersom många av utbytesstudenterna som bara ska stanna en termin kommer att åka hem om två veckor, och då vill jag ju gå på en massa hejdå-fester! Vi får se hur det löser sig.


Under denna vecka och förra veckan kommer jag sammanlagt ha gjort nio stycken labbar (praktiskt arbete) i olika kurser. Det är inte det bästa schemat, eftersom jag nästa vecka har fem stycken prov/tentor, eftersom de flesta av labbarna både kräver förberedelser och efterarbete så som rapporter. Klippet ovan är från en labb jag gjorde i reglerteknik. Då jobbade vi med en motor som vi mätte värden på med ett oscilloskop. Rätt så kul, men jag hade aldrig förstått det utan hjälp av min labbpartner. Jag tycker att reglertekniken är jätteintressant, men det är så synd att allt här ska vara så svårt! När det är för svårt blir ingenting roligt, eftersom man då känner sig dum och som att det arbetet man lägger ner inte leder någon vart. 

Men nu är det bara en och en halv vecka kvar, sen är tentorna över! Nästa helg ska jag åka till Paris, möta upp Gunnar där och hälsa på en av våra kompisar där som ska ha praktik i Paris i tre månader. Det ska bli superkul! Jag ser nu jättemycket fram emot det, vilket gör det lättare att orka plugga asmycket nu. 

En av (förra) årets bästa julklappar var för övrigt en stegräknare och nya walking-skor som tonar (skor med bulor på sulorna så att fler muskler i benen ska bli aktiverade)! Jag älskar skorna! Alla i familjen fick en stegräknare, och vi har nu startat en tävling. Från den 3 januari till den 3 juni pågår stegtävlingen. Varje söndag ska vi rapportera till min lillasyster, som är protokollförare, hur många steg vi har gått den veckan. Det är jättekul, för nu har jag den på mig hela tiden och blir motiverad att gå omvägar och lite extra rundor när jag går hem från skolan till exempel. Jag leder nu tävlingen efter första veckan då jag skrapade ihop över 75 000 steg under sex dagar. Det kändes bra!

Måste bara visa en rolig bild som jag tog i mataffären förra veckan:

"Mon tube gourmand" = min gourmet-tub.
Det är koncentrerad, sötad mjölk på tub som man kan ha med sig i väskan om man till exempel vill ha i mjölk i kaffet, eller bara behöver extra energi när man är ute och cyklar (?)... Det låter verkligen inte som någonting jag skulle klassa som "gourmet", sorry Frankrike. Tror det kan bero på att tuben är väldigt lik min handkrämstub, då känns det ju som att äta handkrämen... Inte så gourmet alltså.

Nu blire pluggpluggpluggpluggpluggplugg osv osv osv....


1 kommentar:

  1. Usch, jag får en stor klump i magen när jag läser vilka besvär du har! Men det är skönt att du tänker realistiskt. Du gör ju en toksvår utbildning på ett språk som du inte behärskar till fullo och utöver det finns det en massa andra saker som ställer till det, alla de där småsakerna (hitta på campus, hitta ett schysst pluggställe, förstå sej på all byråkrati osv.osv). Så om jag känner dej rätt har du en relalistisk målsättning i bakhuvudet som jag tror du kommer klara av! Jag tror på dej!
    Mina studier är lite slappare, men det är dags att ta tag i det nu eftersom tentaperioden endast är fyra veckor bort. (och problemet emd hejdå-festerna är också något jag har funderat på. Får kanske ta och fixa en sammanslagen hejdå-/inflyttnings-/födelsedagsfest i mitt nya rum)
    Handkrämen var inte lite creepy! No gourmet där inte. :)

    SvaraRadera