Just nu: i Linköping, Sverige.

söndag 23 oktober 2011

Höst

Nu tycker jag att det har blivit höst här i Toulouse, därför har jag ändrat om designen lite på bloggen.

Hösttecken:


  • Det är kallare nu, framförallt kallt sent på natten och morgonen, men vid den varmaste tiden på dagen (runt kl 16) är det kanske 23, 24 grader många dagar. 

  • Löven börjar få andra färger än grönt, för det mesta gult, och så börjar de falla. 

  • Toulousevinden börjar komma, den som kallas för "galna vinden", eftersom den blåser åt alla håll, oftast nerifrån och upp. 

  • Mamma och pappa tog med min vinter/höst-kappa, mössa, handskar och halsduk hemifrån, och det är så skönt att ha på sig, i alla fall på morgonen! 

Vädret är i alla fall vackert, klarblå himmel nästan varje dag! Det är jättemysigt med en höst nästan utan regn. Jag har hört att det har varit väldigt fint hemma i Sverige också. Det jag saknar här är skogen! Det finns liksom inte. Saknar doften av fuktig jord och mossa, och ljuset i skogen när solen skiner genom löven. Nästa höst får det bli skogspromenader!

2 kommentarer:

  1. Blåser det nerifrån och upp?? :O ;)

    SvaraRadera
  2. Ja! Eller, det är mer som att vinden inte blåser som man tror, utan den ändrar riktning hela tiden, så ibland känns det som att den blåser nerifrån och upp, tänk Marilyn Monroe. Om du känner till Nalle Puh-filmen så tror jag att det finns en historia med där som handlar om nordanvinden som ändrade riktning, så Nasse blåste bort ;) Lite så känns det!

    SvaraRadera