Just nu: i Linköping, Sverige.

torsdag 20 oktober 2011

pektest.c

Lite pluggat blev det i alla fall! Lyckades ladda ner xcode på datorn, så nu kan jag koda, kompilera och köra egna c-program :) Smart att jag gjorde det natten före tentan...

Beskåda mitt egenkomponerade program! Vad tror du att programmet kommer att visa?



pektest.c


#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>




struct cellule 
{
int i;
struct cellule * suivant;
};

int main(){

struct cellule * p;
int c;

p=malloc(sizeof(struct cellule));
p->i=1;
p->suivant=malloc(sizeof(struct cellule));
p->suivant->i=2;
p->suivant->suivant=malloc(sizeof(struct cellule));
 p->suivant->suivant->i=3;
p->suivant->suivant->suivant=NULL;

c=(p->i)+(p->suivant->i)+(p->suivant->suivant->i);



printf("%d\n", c);

return 0;
}


För den som är intresserad går det att kolla på denna länk: http://codepad.org/

God natt geeeks :)

4 kommentarer:

  1. Vad betyder det??? Säg, säg!

    SvaraRadera
  2. I stora drag så skapas först en struktur som kallas för cellule, sedan en pekare som är en grej som sparar adressen till en variabels plats i minnet. En variabel tar upp en plats i minnet där den sparar ett visst värde till exempel. Sedan så bestäms hur mycket plats i minnet pekaren behöver ha. Sedan så tillger man variabeln som pekaren pekar på genom att använda pekaren istället för att tillge variabeln direkt. Strukturen cellule är uppbyggd så att först har den en variabel som är ett heltal och nästa del är en pekare (suivant) som pekar på en ny cellule. Där nere sen så tillger man nästa cellule värden genom att säga att använda "pekarens pekare". Osv. Till slut plussar man ihop de tre cellularna som man har tillgett värden och sedan visas summan på skärmen.

    Kan du gissa nu vad programmet kommer visa? :)

    SvaraRadera
  3. Sarah, du förstår väl att jag pluggar EKONOMI. Jag fattar nada :) så, en gång till, på svenska. Tack.

    SvaraRadera
  4. Kul att du också programmerar C! Då kan vi ta samma kurser i Sverige sen om det nu ens finns några C-kurser på LiU. Kul att se dig kämpa på på INSA. Känner jag dig rätt så grubblar du säkert över tillgodoräknandet av kurser och att allt som du skulle vilja läsa inte finns där men om du känner mig rätt så vet du redan mitt svar haha (:

    Ha det bäst så ses vi i augusti!

    SvaraRadera